@article { author = {Bagheri, Mohsen and Basiri, Mohammad Ali}, title = {Explaining The Impact of Dispatch Students to France and Germany in Transferring Science and Technology and Socio- Cultural Changes in Iran}, journal = {Foreign Relations History}, volume = {23}, number = {90}, pages = {21-52}, year = {2022}, publisher = {Institute for Political and International studies}, issn = {1735-2010}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {With the increase of communication with the West and after the Iranian defeats in the war with Russia, as a European state, during the Qajar era, the rulers became aware of their internal weaknesses and the country’s underdevelopment. At the time, a large part of the country's elite saw the reason of weakness in the scientific-industrial underdevelopment of the country, whose root cause later was deemed related to the domestic dictatorship and foreign colonization. They saw the way out of this retardation in achieving the new sciences and technologies in the west. Dispatching students for acquiring the new techniques, sciences and technologies, was the first step of the Iranians along this path. Thus, the main question of this paper is what impact has dispatching students to France and Germany had on the Iranian scientific level and creating change in the thinking and political, social and cultural structures? The main hypothesis is that dispatching students in the recent century to France and Germany has been one of the main bases of transfer of modern science and technology to Iran, creation of change in the thinking and political, social and cultural structures. The findings of the research show that sending students since the Qajar era up to now  has been a major factor in transfer of science and technology and shaping new scientific schools and institutes, constructing railways, entrance of new industries and western architecture and modern urban planning and new arts, entrance of modern concepts and formation of new institutes, emergence of the intelligentsia, improvement of political and social awareness, change in the culture, the administrative and Judicial system, and the legal and political institutes and structures in Iran. The method of research in this paper is descriptive-analytical, using library tools.}, keywords = {Iran,France,Germany,Dispatch of Students,Science,technology,Social and Cultural Changes}, title_fa = {تبیین تأثیر اعزام دانشجو به فرانسه و آلمان در انتقال علم و فناوری و ایجاد تغییرات فرهنگی و اجتماعی در ایران}, abstract_fa = {در دوران قاجار با افزایش ارتباطات با غرب و به‌صورت خاص، در نتیجه شکست ایرانیان در جنگ‌ با روسیه به‌عنوان یک دولت اروپایی، آنها متوجه ضعف‌های درونی خود و عقب‌ماندگی‌های کشور شدند. در آن زمان، بخش عمده‌ای از نخبگان کشور، علت ضعف را در عقب‌‌ماندگی علمی- صنعتی کشور یافته که ریشه آن را بعدها به استبداد داخلی و استعمار خارجی مربوط دانستند. یکی از راه‌های برون‌رفت از این عقب‌ماندگی را دستیابی به علوم و فناوری‌های جدید در غرب می‌دانستند. اعزام دانشجو برای کسب علوم، فنون و فناوری جدید، اولین اقدام ایرانیان در این مسیر بود. از این رو، سؤال اصلی مقاله این است که اعزام دانشجو به فرانسه و آلمان چه تأثیری بر سطح علمی ایران و ایجاد تغییر در تفکر و ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته است؟ فرض اصلی آن است که اعزام دانشجو در یک قرن اخیر به فرانسه و آلمان یکی از پایه‌های اصلی انتقال علم و فناوری مدرن به ایران و ایجاد تغییر در تفکر، فرهنگ و ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بوده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که اعزام دانشجو از دوره قاجار تاکنون به فرانسه و آلمان عامل عمده‌ای در انتقال علم و فناوری، شکل‌گیری مدارس و نهادهای جدید علمی، احداث راه آهن، ورود صنایع جدید، ورود معماری غربی و شهرسازی مدرن و هنر جدید، ورود مفاهیم مدرن و استقرار نهادهای جدید، ظهور روشنفکران، افزایش آگاهی سیاسی و اجتماعی، تغییر در فرهنگ، نظام اداری و قضایی، نهادها و ساختارهای قانونی و سیاسی ایران بوده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه‌ای است. }, keywords_fa = {ایران,فرانسه,آلمان,اعزام دانشجو,علم,فناوری,تغییرات فرهنگی و اجتماعی}, url = {https://www.hfrjournal.ir/article_166740.html}, eprint = {https://www.hfrjournal.ir/article_166740_4b3393254ded47ee3fe00c3fbbe66049.pdf} }