per
مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
2016-05-21
17
66
77
100
63334
دیپلماسی فرهنگی و نوپردازی تاریخی در اقلیم معنوی اکو
Cultural Diplomacy and Historical Modernization in ECO’s Intellectual Realm
حسین نوروزی
norooziutir@ut.ac.ir
1
محسن حیدرنیا
p.bentejavad@gmail.com
2
استادیار گروه روابط بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
عضو هیأت علمی و مدیر گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی (ره)
حوزۀ فرهنگی اکو، یکی از گنجینههای نادر در میراث تاریخی و تمدنی جامعۀ بشری است. این گنجینه حاصل سدهها کوشش و تفکر مشترک جوامع منطقه بوده که بهصورت همافزایانه تکوین و تکامل یافته است. با عنایت به مجموعۀ چالشها و موانع فراراه دوستی و همکاری در سپهر سیاسی جهان معاصر، مقالة حاضر، حاصل جست و جو پیرامون این پرسش است که: بر اساس چه رویکردی به میراث مشترک تاریخی و فرهنگی در منطقۀ اکو میتوان افق جدیدی برای زیست فرهنگی جوامع این اقلیم معنوی ترسیم کرد؟ روش و رویکرد ما در تبیین بحث، کوششی مفهومی ـ کارکردی از ملازمت ساختارهای تاریخی و فرهنگی جوامع بر اساس حیات دو نیروی تغییر و تداوم در آنهاست. رهاورد این تتبع حاکی از این نکته است که در صورت برنامهریزی راهبردی برای دیپلماسی فرهنگی میان جوامع منطقه، میتوان دورۀ تاریخی روشنی از تعامل و تعالی فرهنگی را خلق کرد که پشتوانۀ سایر مناسبات سیاسی و اقتصادی باشد و در خدمت امنیت، ثبات و توسعۀ فردی و جمعی کشورهای منطقه قرار گیرد و مآلاً منزلت مشترک آنها را در عرصۀ جهانی ارتقاء دهد.
ECO cultural sphere is one of the rare civilization and historical treasures of human society. This rare legacy is the fruit of years of joint intellectual efforts by regional communities forged into a synergy to evolve in the form as we know today. Taking stock of the contemporary world challenges and obstacles the current article seeks to investigate the question as to what approach could be used to study the cultural and historical legacies in the ECO region in order to render a fresh outlook on cultural life of the communities present in this intellectual realm? The research method has been that of a conceptual-functional effort to assess the concomitance of historical and cultural constructs in these communities based on juxtaposition of the two forces of continuity and change. The findings suggest that if strategic plans are in place to formulate a cultural diplomacy for the communities in this region, a promising bright future of interaction and cultural excellence will provide a basis for expanding political and economic relations, which in turn, will promote the individual and collective security, stability and development of the nations in this region which ultimately enhances their standing in the world.
https://www.hfrjournal.ir/article_63334_6606cd98d29729e82324dab6e136e62e.pdf
اکو
اقلیم معنوی
دیپلماسی فرهنگی
نوپردازی تاریخی
ECO
Intellectual Realm
cultural diplomacy
Historical Modernization
per
مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
2016-05-21
17
66
101
123
63335
نقش عرفان در مبارزه با افراطگرایی در منطقة اکو
The Role Mysticism in Fighting Extremism in
ECO Region
افراط گرایی همواره نقش منفی و مخربی در مسیر توسعه و شکوفایی تمدنی داشته است. بررسی و تحلیل ریشههای این جریان و چگونگی مهار آن نقطة اساسی تمرکز این مقاله است. نویسنده در این مقاله افراطگرایی را به عنوان پدیدة شوم درون تمدنی به شمار آورده و کوشیده است تا راه حلّی درون تمدنی نیز برای مقابله با آن به دست دهد. عرفان ناب اسلامی از نگاه نویسنده، میراث مشترک عظیمی است که میتواند با ایجاد ظرفیتهای گفتمانی بینالمللی و منطقهای، به مثابه یکی از کارآمدترین راهکارهای اساسی مقابله با افراطگرایی در جوامع اسلامی نقش ایفاء کند.
Extremism has always proven to be a destructive and negative force against the development and thriving of civilizations. Analyzing the roots of this phenomenon and ways to contain it are the focal points of this article. The author views extremism as an intra-civilization phenomenon, thus, attempts has been made to find the solution within the civilization itself. Genuine Islamic mysticism is, in author’s view, an enormous common heritage that has the potentials for creating international and regional discourse capacities, and can provide the most efficient tools to curb extremism in Islamic communities.
https://www.hfrjournal.ir/article_63335_182cff218615eb6a466633c493058d13.pdf
منطقه اکو
عرفان
افراطگرایی
مبارزه
ECO Region
mysticism
Extremism
Fight
per
مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
2016-05-21
17
66
124
139
63336
ملاحظاتی پیرامون تهدیدات افراطگرایی در آسیای مرکزی
A Take on Extremist Threats in Central Asia
محمدعلی کاظم بیکی
mabeyki@ut.ac.ir
1
عضو هیأت علمی گروه فرهنگ و تمدن اسلامی دانشکده الهیات، دانشگاه تهران
در سالهای اخیر، پدیدة افراطگرایی با شعارهای اسلامی، هزینههای مادی و معنوی سنگینی بر کشورهای نواستقلال آسیای مرکزی تحمیل کرده است. اگر این پدیده که با اعتدال و تسامح اسلام و فرهنگ رایج در منطقه سازگاری ندارد مهار نشود، بعید نیست که مشکلات و مصائب بیشتری روی دهد. مقالة حاضر با مطالعة زمینههای عقیدتی گسترش افراطگرایی در آسیای مرکزی، به راهکار مقابله با آن نیز میپردازد. یافتهها نشان میدهد که سیاست فرهنگی- دینی شوروی در این منطقه، با ترویج دین عامیانه به زیان مذهب رسمی و اعتدال گرای سنّت، از پیش، راه گسترش افراطگرایی را هموار کرده است. از این رو، مقابله با افراطگرایی مستلزم تقویت اسلام فقاهتی، به ویژه مذهب حنفی، یعنی مذهب اکثریت مردم در این منطقه است که میتواند با اصلاح باورها و برداشتهای ناصواب و عامیانه از اسلام، از گسترش افراطگرایی جلوگیری کند.
In recent years, extremism cloaked in Islamic rhetoric has incurred huge material and spiritual costs in newly-independent nations of Central Asia. Left unchecked, this phenomenon, which stands in stark contrast to Islamic culture of moderation and popular culture in the region, is bound to wreak greater havoc and inflict more pain. The current article studies the intellectual background to extremism in Central Asia and contemplates solutions to curb it. The findings suggest that the soviet religious and cultural policies in this region, which was exerted through the promotion of a popular religion at the expense of the official moderate religion, had already paved the way for extremism to thrive. Therefore, countering extremism necessitates the strengthening of jurisprudential Islam, in particular the Hanafi School, i.e., the religion practiced by the majority of the region’s population, which could rectify erroneous popular interpretations of Islam and, in turn, prevents the spread of extremism.
https://www.hfrjournal.ir/article_63336_a4eddd65f130cc105f23ce6b98b1052b.pdf
آسیای مرکزی
افراط گرایی
مذاهب اربعه اهل سنت
Central Asia
Extremism
Four Sunni Schools of Religion
per
مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
2016-05-21
17
66
140
150
63337
مشایخ عرفانی در فرارودان
Mystic Elders (Sheikhs) in Transoxiana
علیرضا قیامتی
ghiyamati.ahora@gmail.com
1
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد
فرهنگ و ادب فارسی همواره طلایهدار مهر و محبت بوده و در عرصة حکمت و تربیت انسانی، در کاروان شعر و ادب جهان سهمی شایسته داشته است. روح لطیف و بی بدیل عرفانی آن، زیباترین جلوههای انسانی و پسندیدههای اخلاقی را در دل آموزههای خویش جای داده است. تأثیر ارزشمند و پایدار اندیشههای عارفانه فارسی در زبانها و فرهنگهای همجوار و دمیدن روح مشترک انسانی موجب غنای روز افزون فرهنگی این حوزه بوده است. کشورهای منطقة اکو، در طول تاریخ دیرینة خود، کانون مناسبات خانقاهی و عرصة پایدار عرفان و تصوف به شمار میآمدهاند. حضور انبوهی از مشایخ و پیران طریقت در این سامان و تجربة همزیستی مسالمتآمیز همراه با آزاد اندیشی و روحیة مدارا و تحملگرایی، بنیانی سترگ است و میتواند الگویی مناسب و ترازی قابل اعتماد در مناسبات آینده به شمار آید و توانمندی بالقوه و ذاتی این بخش از جهان را برای مقابله با خشونت و کینهورزی و تعصب به ویژه در دنیای امروز فراهم آورد.
Persian culture and literature have always been the vanguard of love and kindness and have made great contributions to the world poetry and literature. Its spirit of mysticism is unmatched, and its teaching reflects the most sublime human splendor and morality. Persian mystic thought has exerted a precious lasting influence on neighboring languages and cultures and has infused this region with a common sense of humanity which has enriched the overall cultural landscape. ECO region nations have long been considered the seat of mysticism and mystic monastery (Khanqah) relations. The presence of a good number of mystic mentors and the Elders of Sufi Order in this region is proof of peaceful coexistence coupled with the free flow of ideas and spirit of moderation and tolerance, which, is a solid basis and can serve as an appropriate model and yardstick against which future relations could be weighed. This region of the world has immense intrinsic potentials for countering extremism, hatemongering and prejudice in this day and age.
https://www.hfrjournal.ir/article_63337_a88cfb38667937ada7c25e2ab30f6275.pdf
فرارودان
عرفان
مشایخ عرفانی
Transoxiana
mysticism
Mystic Elders (Mashayekh)
per
مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
2016-05-21
17
66
151
168
63338
نقش و جایگاه حوزههای تمدنی و فرهنگی مشترک در مقابله با جریانهای سنّتی و نوین افراطگرایی در حوزة جغرافیایی اکو
Common Civilization and Cultural Spheres in the Fight Against Traditional and Modern Extremism in ECO region
ولی کوزهگر کالجی
vali.kaleji@ut.ac.ir
1
پژوهشگر ارشد معاونت پژوهشهای روابط بینالملل، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشجوی دکتری مطالعات منطقهای،
منطقة خاورمیانه و مناطق پیرامونی آن، نظیر آسیای مرکزی و قفقاز و شبه قاره از کانونهای مهم پرورش و رشد افراطگرایی در دوران معاصرند. طی چند دهة گذشته، ظهور جریانهای افراطی نظیر طالبان و القاعده فضای سیاسی، اجتماعی و امنیتی افغانستان و پاکستان را سخت تحت تأثیر قرار داده است. در میان جریانهای اسلامی، داعش از نظر عضوگیری و نیز گسترش دامنة فعالیتهای خود، توجه ویژهای به منطقة قفقاز با عنوان "امارت اسلامی قفقاز" و منطقة آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان تحت عنوان "خراسان تاریخی" نشان داده است. در چنین شرایطی که موج تروریسم و افراطگرایی، تمام ملتهای منطقه را با تهدید جدی مواجه کرده است، میراث تمدنی و فرهنگی مشترک میان 10 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که در طول تاریخ و ورای مرزهای سیاسی و جغرافیایی کنونی کشورهای عضو شکل گرفته است، میتواند به عنوان عاملی در جهت مقابله با روند رو به گسترش تروریسم، خشونت و افراطگرایی در سطح منطقه مورد توجه قرار گیرد.
The Middle East and its surrounding regions, namely Central Asia and the Caucasus and the Indian Sub-continent have become one of the important cauldrons of terrorism in the contemporary era. In the last couple of decades, the emergence of extremist currents such as Taliban and Al-Qaeda has drastically shaped the political, social and security landscape of Afghanistan and Pakistan. Among the Islamic movements, ISIS has paid special attention to the Caucasus and Central Asia, Afghanistan and Pakistan region which it has styled as ‘The Islamic Emirate of the Caucasus’ and ‘Historical Khorasan’ respectively. As waves of terrorism and extremist violence engulf the region and poses serious threat to all the nations in the region, the civilization and cultural heritage shared among the ten Member States of the Economic Cooperation Organization, could provide a platform for countering the spread of terrorism, violence and extremism in the region.
https://www.hfrjournal.ir/article_63338_8506e8dbf8da22f51cb648d5c68cd260.pdf
اکو
حوزههای تمدنی و فرهنگی مشترک
افراطگرایی
ECO
Common Civilization and Cultural Spheres
Extremism
per
مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
2016-05-21
17
66
169
184
63339
زنجیرۀ پایگاههای میانفرهنگی و میراث جهانی جادۀ ابریشم در کشورهای عضو سازمان اکو
Silk Road’s Chain of Inter-cultural Bases and World Heritage in ECO Members
حسن باستانیراد
h-bastanirad@sbu.ac.ir
1
استادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی، نمایندۀ ایران در پروژۀ جادۀ ابریشم یونسکو
کشورهای گسترۀ جغرافیایی- تاریخی عضو سازمان اکو، بستر اصلی جادههای تجاری، فرهنگی و اجتماعی کهن را تشکیل میدهند. جادهها را میتوان پیونددهندۀ جوامع در این کشورها دانست که از طریق آن میراث و قابلیتهای خود را به اشتراک گذاشتهاند. از اینرو، هویت جمعی، میراث مشترک تاریخ و فرهنگ مشترک در این کشورها، مهمترین ویژگی در پیوند دیرینه میان آنهاست. بنابر پژوهشهای جدید، هزاران کیلومتر جاده، در گسترۀ جغرافیایی جادههای موسوم به ابریشم وجود داشته است. نیمی از این جادهها در 10 کشوری قرار دارد که عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو هستند. این جادهها، مهمتر از نقش اقتصادی و تجاری، در انتقال میراث معنوی و مادی جوامع مؤثر بودهاند و همچون زنجیرهای، پایگاههای فرهنگی را به هم وصل کردهاند. به همین سبب، این جادهها را به ویژه در کشورهای اکو باید "جادههای فرهنگ" نامید. در این مقاله کوشش شده است تا با روش تحقیق تاریخی، نقش میان فرهنگی کشورهای اکو در میراث فرهنگی و تمدنی جادههای کهن بررسی شود. میراث ملموس، ناملموس، مکتوب و طبیعی با رویکرد میراث مشترک در کشورهای عضو سازمان اکو، مهمترین ویژگی و میراث جادۀ ابریشم است و این کشورها میتوانند نقش مهمی در ثبت جهانی جادۀ ابریشم ایفاء کنند.
Countries of the historico-geographical expanses covered by the Economic Cooperation Organization constitute the main terrain through which the most important trade, cultural and social routes have passed since time immemorial. The roads link the communities in these countries and have served as platforms on which capabilities and heritage have been shared. Thus, collective identity and common cultural and historical heritage have long been the main bond among these nations. According to modern research, thousands of kilometers of road constitute the Silk Road network. Half of these roads are situated in the ten Member States of the ECO. More than their primary function which was commercial and economic, these roads served the higher purpose of transmitting this intellectual and material heritage among societies. This network acted like a chain connecting the cultural hubs together, for which reason, these roads, particularly in ECO countries, merit the name ‘Culture Roads’. Through historical research methodology the current article has sought to study the inter-cultural role of ECO members in civilization and cultural heritage of the ancient roads. Tangible, intangible, written and natural heritage as is common to ECO countries constitute the most important feature of the Silk Road. These countries can play an important role in nominating the Silk Road to be registered globally.
https://www.hfrjournal.ir/article_63339_a6aa195bda64692a0c2e95c7db488cb9.pdf
اکو
کشورهای عضو
جاده ابریشم
میراث جهانی
پایگاههای فرهنگی
ECO
Member States
Silk Road
World Heritage
Cultural Bases