مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
17
66
2016
05
21
دیپلماسی فرهنگی و نوپردازی تاریخی در اقلیم معنوی اکو
77
100
FA
حسین
نوروزی
استادیار گروه روابط بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
norooziutir@ut.ac.ir
محسن
حیدرنیا
عضو هیأت علمی و مدیر گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی (ره)
p.bentejavad@gmail.com
حوزۀ فرهنگی اکو، یکی از گنجینههای نادر در میراث تاریخی و تمدنی جامعۀ بشری است. این گنجینه حاصل سدهها کوشش و تفکر مشترک جوامع منطقه بوده که بهصورت همافزایانه تکوین و تکامل یافته است. با عنایت به مجموعۀ چالشها و موانع فراراه دوستی و همکاری در سپهر سیاسی جهان معاصر، مقالة حاضر، حاصل جست و جو پیرامون این پرسش است که: بر اساس چه رویکردی به میراث مشترک تاریخی و فرهنگی در منطقۀ اکو میتوان افق جدیدی برای زیست فرهنگی جوامع این اقلیم معنوی ترسیم کرد؟ روش و رویکرد ما در تبیین بحث، کوششی مفهومی ـ کارکردی از ملازمت ساختارهای تاریخی و فرهنگی جوامع بر اساس حیات دو نیروی تغییر و تداوم در آنهاست. رهاورد این تتبع حاکی از این نکته است که در صورت برنامهریزی راهبردی برای دیپلماسی فرهنگی میان جوامع منطقه، میتوان دورۀ تاریخی روشنی از تعامل و تعالی فرهنگی را خلق کرد که پشتوانۀ سایر مناسبات سیاسی و اقتصادی باشد و در خدمت امنیت، ثبات و توسعۀ فردی و جمعی کشورهای منطقه قرار گیرد و مآلاً منزلت مشترک آنها را در عرصۀ جهانی ارتقاء دهد.
اکو,اقلیم معنوی,دیپلماسی فرهنگی,نوپردازی تاریخی
https://www.hfrjournal.ir/article_63334.html
https://www.hfrjournal.ir/article_63334_6606cd98d29729e82324dab6e136e62e.pdf
مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
17
66
2016
05
21
نقش عرفان در مبارزه با افراطگرایی در منطقة اکو
101
123
FA
افراط گرایی همواره نقش منفی و مخربی در مسیر توسعه و شکوفایی تمدنی داشته است. بررسی و تحلیل ریشههای این جریان و چگونگی مهار آن نقطة اساسی تمرکز این مقاله است. نویسنده در این مقاله افراطگرایی را به عنوان پدیدة شوم درون تمدنی به شمار آورده و کوشیده است تا راه حلّی درون تمدنی نیز برای مقابله با آن به دست دهد. عرفان ناب اسلامی از نگاه نویسنده، میراث مشترک عظیمی است که میتواند با ایجاد ظرفیتهای گفتمانی بینالمللی و منطقهای، به مثابه یکی از کارآمدترین راهکارهای اساسی مقابله با افراطگرایی در جوامع اسلامی نقش ایفاء کند.
منطقه اکو,عرفان,افراطگرایی,مبارزه
https://www.hfrjournal.ir/article_63335.html
https://www.hfrjournal.ir/article_63335_182cff218615eb6a466633c493058d13.pdf
مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
17
66
2016
05
21
ملاحظاتی پیرامون تهدیدات افراطگرایی در آسیای مرکزی
124
139
FA
محمدعلی
کاظم بیکی
0000-0002-2771-1035
عضو هیأت علمی گروه فرهنگ و تمدن اسلامی دانشکده الهیات، دانشگاه تهران
mabeyki@ut.ac.ir
در سالهای اخیر، پدیدة افراطگرایی با شعارهای اسلامی، هزینههای مادی و معنوی سنگینی بر کشورهای نواستقلال آسیای مرکزی تحمیل کرده است. اگر این پدیده که با اعتدال و تسامح اسلام و فرهنگ رایج در منطقه سازگاری ندارد مهار نشود، بعید نیست که مشکلات و مصائب بیشتری روی دهد. مقالة حاضر با مطالعة زمینههای عقیدتی گسترش افراطگرایی در آسیای مرکزی، به راهکار مقابله با آن نیز میپردازد. یافتهها نشان میدهد که سیاست فرهنگی- دینی شوروی در این منطقه، با ترویج دین عامیانه به زیان مذهب رسمی و اعتدال گرای سنّت، از پیش، راه گسترش افراطگرایی را هموار کرده است. از این رو، مقابله با افراطگرایی مستلزم تقویت اسلام فقاهتی، به ویژه مذهب حنفی، یعنی مذهب اکثریت مردم در این منطقه است که میتواند با اصلاح باورها و برداشتهای ناصواب و عامیانه از اسلام، از گسترش افراطگرایی جلوگیری کند.
آسیای مرکزی,افراط گرایی,مذاهب اربعه اهل سنت
https://www.hfrjournal.ir/article_63336.html
https://www.hfrjournal.ir/article_63336_a4eddd65f130cc105f23ce6b98b1052b.pdf
مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
17
66
2016
05
21
مشایخ عرفانی در فرارودان
140
150
FA
علیرضا
قیامتی
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد
ghiyamati.ahora@gmail.com
فرهنگ و ادب فارسی همواره طلایهدار مهر و محبت بوده و در عرصة حکمت و تربیت انسانی، در کاروان شعر و ادب جهان سهمی شایسته داشته است. روح لطیف و بی بدیل عرفانی آن، زیباترین جلوههای انسانی و پسندیدههای اخلاقی را در دل آموزههای خویش جای داده است. تأثیر ارزشمند و پایدار اندیشههای عارفانه فارسی در زبانها و فرهنگهای همجوار و دمیدن روح مشترک انسانی موجب غنای روز افزون فرهنگی این حوزه بوده است.<br /> کشورهای منطقة اکو، در طول تاریخ دیرینة خود، کانون مناسبات خانقاهی و عرصة پایدار عرفان و تصوف به شمار میآمدهاند. حضور انبوهی از مشایخ و پیران طریقت در این سامان و تجربة همزیستی مسالمتآمیز همراه با آزاد اندیشی و روحیة مدارا و تحملگرایی، بنیانی سترگ است و میتواند الگویی مناسب و ترازی قابل اعتماد در مناسبات آینده به شمار آید و توانمندی بالقوه و ذاتی این بخش از جهان را برای مقابله با خشونت و کینهورزی و تعصب به ویژه در دنیای امروز فراهم آورد.
فرارودان,عرفان,مشایخ عرفانی
https://www.hfrjournal.ir/article_63337.html
https://www.hfrjournal.ir/article_63337_a88cfb38667937ada7c25e2ab30f6275.pdf
مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
17
66
2016
05
21
نقش و جایگاه حوزههای تمدنی و فرهنگی مشترک در مقابله با جریانهای سنّتی و نوین افراطگرایی در حوزة جغرافیایی اکو
151
168
FA
ولی
کوزهگر کالجی
پژوهشگر ارشد معاونت پژوهشهای روابط بینالملل، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشجوی دکتری مطالعات منطقهای،
vali.kaleji@ut.ac.ir
منطقة خاورمیانه و مناطق پیرامونی آن، نظیر آسیای مرکزی و قفقاز و شبه قاره از کانونهای مهم پرورش و رشد افراطگرایی در دوران معاصرند. طی چند دهة گذشته، ظهور جریانهای افراطی نظیر طالبان و القاعده فضای سیاسی، اجتماعی و امنیتی افغانستان و پاکستان را سخت تحت تأثیر قرار داده است. در میان جریانهای اسلامی، داعش از نظر عضوگیری و نیز گسترش دامنة فعالیتهای خود، توجه ویژهای به منطقة قفقاز با عنوان "امارت اسلامی قفقاز" و منطقة آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان تحت عنوان "خراسان تاریخی" نشان داده است. در چنین شرایطی که موج تروریسم و افراطگرایی، تمام ملتهای منطقه را با تهدید جدی مواجه کرده است، میراث تمدنی و فرهنگی مشترک میان 10 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که در طول تاریخ و ورای مرزهای سیاسی و جغرافیایی کنونی کشورهای عضو شکل گرفته است، میتواند به عنوان عاملی در جهت مقابله با روند رو به گسترش تروریسم، خشونت و افراطگرایی در سطح منطقه مورد توجه قرار گیرد.<br />
اکو,حوزههای تمدنی و فرهنگی مشترک,افراطگرایی
https://www.hfrjournal.ir/article_63338.html
https://www.hfrjournal.ir/article_63338_8506e8dbf8da22f51cb648d5c68cd260.pdf
مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
فصلنامه تاریخ روابط خارجی با همکاری انجمن دیپلماسی ایران منتشر میشود.
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
1735-2010
17
66
2016
05
21
زنجیرۀ پایگاههای میانفرهنگی و میراث جهانی جادۀ ابریشم در کشورهای عضو سازمان اکو
169
184
FA
حسن
باستانیراد
استادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی، نمایندۀ ایران در پروژۀ جادۀ ابریشم یونسکو
h-bastanirad@sbu.ac.ir
کشورهای گسترۀ جغرافیایی- تاریخی عضو سازمان اکو، بستر اصلی جادههای تجاری، فرهنگی و اجتماعی کهن را تشکیل میدهند. جادهها را میتوان پیونددهندۀ جوامع در این کشورها دانست که از طریق آن میراث و قابلیتهای خود را به اشتراک گذاشتهاند. از اینرو، هویت جمعی، میراث مشترک تاریخ و فرهنگ مشترک در این کشورها، مهمترین ویژگی در پیوند دیرینه میان آنهاست. بنابر پژوهشهای جدید، هزاران کیلومتر جاده، در گسترۀ جغرافیایی جادههای موسوم به ابریشم وجود داشته است. نیمی از این جادهها در 10 کشوری قرار دارد که عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو هستند. این جادهها، مهمتر از نقش اقتصادی و تجاری، در انتقال میراث معنوی و مادی جوامع مؤثر بودهاند و همچون زنجیرهای، پایگاههای فرهنگی را به هم وصل کردهاند. به همین سبب، این جادهها را به ویژه در کشورهای اکو باید "جادههای فرهنگ" نامید. در این مقاله کوشش شده است تا با روش تحقیق تاریخی، نقش میان فرهنگی کشورهای اکو در میراث فرهنگی و تمدنی جادههای کهن بررسی شود. میراث ملموس، ناملموس، مکتوب و طبیعی با رویکرد میراث مشترک در کشورهای عضو سازمان اکو، مهمترین ویژگی و میراث جادۀ ابریشم است و این کشورها میتوانند نقش مهمی در ثبت جهانی جادۀ ابریشم ایفاء کنند.
اکو,کشورهای عضو,جاده ابریشم,میراث جهانی,پایگاههای فرهنگی
https://www.hfrjournal.ir/article_63339.html
https://www.hfrjournal.ir/article_63339_a6aa195bda64692a0c2e95c7db488cb9.pdf