@article { author = {Chamankar, Mohammad Jafar and Aghayari, Ali}, title = { Impact of the Germans’ Presence on the Azerbaijan Industrial School in the 1st Pahlavi Era}, journal = {Foreign Relations History}, volume = {23}, number = {90}, pages = {3-20}, year = {2022}, publisher = {Institute for Political and International studies}, issn = {1735-2010}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {AbstractOn the eve of the World War II, the Nazi Germany became a major political and economic power in Europe. This power sought to expand to the East, and this led to the expansion of the Iran - German ties. Germany’s presence in Iran during the Reza Shah reign (1934-1941) provided two major opportunities for Iran; first, Reza Shah used it as a means to reduce the Soviet and UK influence. Second, he employed this connection to develop the industrial schools and renovate and develop the country’s economy. The connection was not void of benefit for Germany, because Iran welcomed the German products. Based on this, so many light and heavy German factories were sold to Iran. The daily increasing industrial progress and its impact on people’s economic and political lives caused the creation of centers for teaching the new industries and techniques. With the German industries entering Iran, technical schools, taught by German engineers Started to Work, These Schools were influential in transferring technology. A prominent example of this type of schools was the Azerbaijan Industrial School, which was established in 1930 and took to service foreign teachers, mostly Germans, to nurture educated, skilled and technical persons. The present research  uses the descriptive-analytical method as well as the archived documents, books and the press from the period in question, to answer the question, What impact did the Germans, presence at the Azerbaijan Industrial School  during the Reza Shah era have on the growth and fostering of this school?}, keywords = {Iran,Germany,1st Pahlavi Era,German’s Presence,Education,Azerbaijan,Industrial School}, title_fa = {تأثیر حضور آلمانی‌ها بر آموزش در مدرسه صنعتی آذربایجان در دوره پهلوی اول}, abstract_fa = {آلمان نازی در آستانه جنگ جهانی دوم به­ قدرتی مهم در عرصه­های سیاست و اقتصاد در اروپا دست یافت. این قدرت در ­پی توسعه‌طلبی در شرق بود و این امر به گسترش روابط ایران و آلمان منتهی شد. حضور آلمان در ایران دوره رضا شاه طی سال­های­1320-1313­ش. دو فرصت مهم را برای ایران به وجود آورد؛ اول اینکه رضا ­شاه از آن به­عنوان ابزاری برای کاهش نفوذ شوروی و بریتانیا استفاده کرد. دوم اینکه این ارتباط را برای توسعه مدارس صنعتی و نوسازی و توسعه اقتصادی کشور به­کار برد. این ارتباط برای آلمان نیز خالی از فایده نبود، چرا­ که محصولات آلمان مورد استقبال ایران قرار گرفت. بر همین اساس، تعداد فراوانی از کارخانه­های سبک و سنگین آلمان به ایران فروخته شد. پیشرفت روزافزون صنعت و تأثیر آن در زندگی سیاسی و اقتصادی مردم، ایجاب می­کرد که کانون‌هایی برای تعلیم صنایع و فنون جدید ایجاد گردد. با ورود صنایع آلمانی به کشور، مدارس فنی با تدریس مهندسین آلمانی در ایران شروع به ­کار کردند که می­توانستند در انتقال فناوری مؤثر واقع شوند. نمونه بارز این نوع مدارس در تبریز، ­مدرسه صنعتی آذربایجان بود که در سال ­1309­ش. تأسیس شد و مهندسان خارجی را که بیشتر آلمانی بودند، برای تربیت افراد تحصیل‌کرده فنی و ماهر به­خدمت گرفت. پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از اسناد و مدارک آرشیوی،­ کتاب‌ها و مطبوعات دوره مورد پژوهش، به این پرسش پاسخ می­دهد که حضور آلمان‌ها در مدرسه صنعتی آذربایجان طی دوره رضا ­شاه در رشد و تعالی آموزش در این مدرسه چه تأثیری داشته است.}, keywords_fa = {ایران,‌آلمان,پهلوی اول,حضور آلمانی‌ها,آموزش,آذربایجان,مدرسه صنعتی}, url = {https://www.hfrjournal.ir/article_166720.html}, eprint = {https://www.hfrjournal.ir/article_166720_4957bc9b52f5d8bf2a524c76a6025c57.pdf} }