@article { author = {Karimi, Alireza}, title = {Trade and Politics: A Case for the Future of Iran-Mongol Relations}, journal = {Foreign Relations History}, volume = {19}, number = {76}, pages = {17-32}, year = {2018}, publisher = {Institute for Political and International studies}, issn = {1735-2010}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {At the outset of the 7th Hijri century a great development unfolded along the Silk Road which will mark the history of the world; an incident that would not have occurred without sufficient levels of interaction between the tradespeople and statesmen. It was the rise of Genghis Khan and his invasion and conquest of west Asia. Along the Silk Road, merchants were busy trading in goods like silk, and metals and other essential items. Apart from the goods, however, they could offer other services such as economic, military, geographic, social, cultural and political information; these services were in highly demanded by statesmen and conquerors. In this context, the tradespeople took on various roles and acted in the capacity of ambassadors and messengers. A defining element of statesmen’s and conquerors’ success was their use of the merchants and their services; in the 7th century, Mongols were, more than others, successful in availing themselves of the opportunity provided by merchants.}, keywords = {Iran,Mongols,Relations,Trade,Politics}, title_fa = {نقش تجارت و سیاست در آینده روابط ایران و مغول‌ها}, abstract_fa = {اوایل سدة هفتم هجری، حادثه­ای بزرگ در تاریخ جهان و در امتداد راه ابریشم به وقوع پیوست؛ حادثه‌ای که بدون وجود تعامل بین تجار و سیاستمداران، فرصت بروز و ظهور نمی­یافت. این حادثة مهم، حملة چنگیز خان مغول به سوی غرب آسیا و تسخیر آنجا بود. تجار در مسیر راه ابریشم به تردد و تجارت مشغول بودند و با کالاهایی مانند ابریشم و فلزات مختلف و سایر کالاهای ضروری تجارت می‌کردند. خدمات آنها نیز شامل همه نوع اطلاعات اقتصادی، نظامی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بود. خریداران، عمدتاً سیاستمداران و به ویژه جهانگشایان بودند و تجار علاوه بر انجام خدمات، نقش سفیر و پیک را نیز ایفاء می­کردند. یکی از رموز موفقیت سیاستمداران و جهانگشایان، استفادة هر چه بهتر از این افراد و کالاهای آنها بود و مغولان در قرن هفتم هجری بیش از دیگران کامیابی خود را در این زمینه به ظهور رساندند.  }, keywords_fa = {ایران,مغول‌ها,روابط,تجارت,سیاست}, url = {https://www.hfrjournal.ir/article_91095.html}, eprint = {https://www.hfrjournal.ir/article_91095_4e0969219a578fa6bfd78b49adf09d70.pdf} }